ایستگاه مطلب

ایستگاه مطلب

مطالب جالب و کاربردی درباره تکنولوژِی
ایستگاه مطلب

ایستگاه مطلب

مطالب جالب و کاربردی درباره تکنولوژِی

بهترین آنتی ویروس جهان

بهترین انتی ویروس جهان کدام است؟

تعداد زیادی برنامه آنتی‌ویروس وجود دارد، چگونه می‌خواهید بهترین را انتخاب کنید؟ از آنتی‌ویروسی که از قبل روی سیستم‌تان نصب است استفاده می‌کنید یا آنتی‌ویروسی که دوستتان توصیه کرده است؟ از کجا می‌فهمید کدام خوب است؟ 

 

موسسات تست آنتی‌ویروس، آن‌ها را هر ماه بررسی می‌کنند و آن‌ها را بر اساس تاثیر، کارایی و قابلیت استفاده رتبه‌بندی می‌کنند. بنابراین می‌توانید آگاهانه انتخاب کنید.


آنتی‌ویروس‌های رایگان در مقابل غیر‌رایگان

یکی از اولین تصمیماتی که هنگام انتخاب یک آنتی‌ویروس باید بگیرید این است که می‌خواهید برای خرید آن پولی خرج کنید یا نه؟ بیشتر آنتی‌ویروس‌ها رایگان نیستند. هر‌چند برنامه‌های رایگان و خوب زیادی هم وجود دارند. بنابراین برای محافظت از کامپیوتر‌تان لازم نیست حتما پول خرج کنید.

به طور کلی برنامه‌های رایگان همان امکانات برنا‌مه‌های تجاری را دارند بنابراین به خوبی بدافزارها را شناسایی و غیر‌فعال می‌کنند. آنتی‌ویروس‌های تجاری امکانات اضافه‌ای هم دارند و مانند یک مجموعه امنیتی کامل عمل می‌کنند. امکاناتی مثل: دیوار آتش (Firewall) اضافی، سیستم ردگیری سرقت (anti-theft tracking)، آنتی اسپم، فیلتر phishing و امکاناتی از این قبیل. این امکانات ضروری نیستند. شما به یک مجموعه کامل امنیتی نیاز ندارید، شما فقط یک آنتی‌ویروس احتیاج دارید.

آنتی‌ویروس‌های رایگان ممکن است با نمایش پیغام‌هایی برای آپدیت به نسخه پولی باعث آزار شما شوند. آن‌ها با نشان دادن امکانات نسخه رایگان شما را به خرید نسخه پولی تشویق می‌کنند. ممکن است این پیام‌ها شما را آزار دهد ولی در عوض نیاز به پرداخت هزینه سالانه برای آنتی‌ویروس ندارید.           


از آنتی‌ویروس‌های مشهور استفاده کنید

ما توصیه می‌کنیم از یک آنتی‌ویروس مشهور و از محصولات شرکت‌های معتبر و قابل اطمینان استفاده کنید. این آنتی‌ویروس‌ها مورد تست و بررسی قرار می‌گیرند و می‌توانید عملکرد آن‌ها را ببینید. اگر از یک آنتی‌ویروس گمنام استفاده کنید، نخواهید توانست تست‌های زیادی برای آن پیدا کنید و از عملکرد آن بی‌اطلاع خواهید ماند.

خطرناک‌تر از آن برخی بد‌افزار‌ها ممکن است خود را به شکل آنتی‌ویروس‌ها در‌بیاورند. این بد‌افزار‌ها ممکن است از نام‌هایی مانند  Antivirus Live، Advanced Virus Remover و Internet Security 2010 استفاده کنند. این بدافزار‌ها وانمود می‌کنند آنتی‌ویروس هستند ولی در واقع بد‌افزار بوده و در پس‌زمینه مشغول کار‌های دیگری هستند. استفاده از آنتی‌ویروس‌های ناشناخته سیستم شما را در خطر آلوده شدن به بدافزار‌ها قرار می‌دهد. پس همیشه از آنتی‌ویروس‌های مشهور و معتبر استفاده کنید.


تست‌های انجام گرفته روی آنتی‌ویروس‌ها را بررسی کنید

سایت‌های زیادی برای مشاهده این تست‌ها وجود دارد. بهترین آن‌ها AV-Test است. AV-Test تست‌های منظمی روی آنتی‌ویروس‌ها انجام می‌دهد و آن‌ها را بر اساس میزان محافظت، کارایی و قابلیت استفاده رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی به شما نشان می‌دهد که آنتی‌ویروس‌ها چقدر در شناسایی و جلوگیری از بدافزار‌ها موفق هستند و یا رابط کاربری آنها چگونه است.

وارد سایت AV-Test شده و نتایج تست‌های جدید انجام گرفته را مشاهده کنید. اگر از یک آنتی‌ویروس استفاده می کنید، می‌توانید نتایج آن را مشاهده کرده و از عملکرد آن مطلع شوید. اگر هم قصد انتخاب یک آنتی‌ویرس را دارید می‌توانید بهترین‌ها را از این سایت پیدا کنید.

نمی‌توان آنتی‌ویروسی را به عنوان بهترین انتخاب کرد. حتی اگر این کار را بکنیم هم بهترین نرم‌افزار این ماه، ماه بعد شاید بهترین نباشد.


Windows Defender یا همان Microsoft Security Essentials

اگر در سایت AV-Test به دنبال آنتی‌ویروس رایگان مایکروسافت (همان Windows Defender یا Microsoft Security Essentials) بگردید شگفت‌زده خواهید شد، چون این نرم‌افزار در پایین‌ترین بخش رتبه‌بندی قرار دارد و قابلیت تشخیص آن صفر است. این نرم‌افزار مبنای سنجش بوده همه آنتی‌ویروس‌ها با توجه به این‌که چقدر از این آنتی‌ویروس بهتر هستند رتبه‌بندی می‌شوند. در واقع می‌توان گفت Windows Defender ضعیف‌ترین نتایج را در تست‌ها داشته است و قبل از اینکه برای دیگر آنتی‌ویروس‌ها مبنای سنجش قرار بگیرد همیشه در پایین جدول بود.

آنتی‌ویروس مایکروسافت قبلا نتایج خیلی خوبی کسب می‌کرد ولی کم‌کم طی سال‌ها افول کرد ولی مایکروسافت هنوز هم استفاده از این نرم‌افزار را توصیه می‌کند.

واقیت این است که اگر اطلاعات زیادی در مورد کامپیوتر داشته باشید استفاده از Windows Defender مشکلی نخواهد داشت ولی برای حفاظت کامل بهتر است یک آنتی‌ویروس خوب نصب کنید.

توجه داشته باشید که اگر از ویندوز 7 یا Vista استفاده می‌کنید، Windows Defender که همراه این ویندوز‌ها است آنتی‌ویروس نیست بلکه یک برنامه anti-spyware است که از شما در مقابل بد‌افزار‌ها حفاظت نخواهد کرد. فقط Windows Defender ویندوز 8 یک آنتی‌ویروس است.


نکات اساسی امنیت کامپیوتر را فراموش نکنید

انتخاب یک آنتی‌ویروس پایان کار نیست، بلکه فقط آغاز حفاظت از کامپیوترتان است. هر چقدر هم که آنتی‌ویروس‌تان قدرتمند باشد، بدافزار‌هایی پیدا خواهند شد که آنتی‌ویروس در مقابل آن‌ها آسیب‌پذیر باشد. سایر نکات برای حفظ امنیت سیستم‌تان را فراموش نکنید تا همیشه کامپیوتر امنی داشته باشید.

تمام مسائل گفته شده فقط برای ویندوز هستند. برای Mac یا لینوکس نیازی به استفاده از آنتی‌ویروس نیست. همچنین برنامه‌های anti-malware برای اندروید چندان ضروری نیستند. البته به شرطی که برنامه‌ها را از سایت‌های غیر‌معتبر و مشکوک و بدون پرداخت هزینه دانلود نکنید. اگر این کار را انجام دهید خود را در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.